divendres, 2 de febrer del 2018

Les lleis de l'ètica robòtica

Les lleis de la robòtica d'Asimov, 
a propòsit de la HISTÒRIA DE SAM

Fragment de:
Història de Sam. Deus ex Machina,
cap. 2. Una societat quasi perfecta
Vam abandonar la ciutat. Per la finestra anaven passant edificis, naus de fàbriques i els diferents paisatges perfectament civilitzats que conformaven els afores d'aquella nova ciutat normal Pragma3.
—Aquest robot, Tim, era un NG82 com jo —vaig dir—. No sé si ara encara en quedaran molts altres com nosaltres...
Emma no em va dir res, sinó que va preferir mirar per la finestra les vastes extensions de camps cultivats pels agricultors androides. Les cols llombardes dibuixaven interminables fileres morades, al costat de les files de les tiges intensament verdes de les safanòries, de les línies dels cóps delicats de les lletugues, de les fulles allargades i blavoses de les cebes... sobre una terra fèrtil que oferia generosa els seus fruits vegetals com si es tractara d'un magnífic i estranyament perfecte decorat teatral.
—No, el meu estimat Bèstia, vós no podeu morir, viureu per convertir-vos en el meu marit. Des d'aquest moment jo us done la meua mà i us jure que no em casaré amb ningú sinó és amb vós —va mussitar Emma en veu baixa, repetint les paraules de Bella en l'obra teatral.
Em vaig adonar que en aquell moment la seua ment estava ocupada visionant escenes de l'obra teatral que havíem presenciat i que havia emmagatzemades en la seua memòria perifèrica.
Vaig recordar allò que m'havia dit l’NG82 Tim: “Un robot mai no hauria de fer mal a un ésser humà, en cap circumstància, ni hauria de permetre que res ni ningú fera mal als humans”. Llavors vaig poder reconstruir en la meua ment la seqüència oracional completa a la qual devien pertànyer aquelles frases: “1. Un robot no pot mai damnar un ésser humà, ni pot permetre que res ni ningú li cause dany .- 2. Un robot ha d'obeir les ordres que li són donades per un ésser humà, excepte si aquestes ordres entren en conflicte amb la Primera Llei .- 3. Un robot ha de protegir la seua pròpia existència, fins on aquesta protecció no entre en conflicte amb la Primera o la Segona Llei”.
Jo sabia que aquella mena de principis morals androides havien estat escrits pel novel·lista Isaac Asimov (Petróvich, 1920.01.02 - Nova York, 1992.04.06). També sabia que aquelles lleis tan tremendament innocents havien tingut certa repercussió en la literatura de ciència ficció del segle vint. Però el que Asimov no havia tingut en compte era que cap avanç tecnològic de la humanitat no havia pogut escapar mai d'una aplicació bèl·lica espantosa, i els robots no en serien l'excepció.

El dia 30 de gener de 2018 vaig tenir la sort de ser convidat a parlar del meu llibre Història de Sam. Deus ex Machina amb l’alumnat de 3r d’ESO de l’IES Torrellano, a propòsit d’un programa europeu Erasmus+ de col·laboració amb la Universitat d’Alacant, que té el nom Eurobotique ES, centrat en els estudis i investigacions relacionats amb la robòtica.
Vaig fer dues sessions molt interessants, des del meu punt de vista, ja que l’alumnat semblava ben atent a la història que acabaven de llegir i vaig tenir l’oportunitat de recordar alguns aspectes relacionats amb aquest llibre, que vaig publicar, després de quatre anys escrit, en 2014.
Un dels aspecte que hi vam tractar era el tema de l’ètica en la robòtica, i els vaig explicar les qüestions que en aquest aspecte es plantegen hui mateix en els centres d’enginyeria més importants del món; per exemple, en el camp de l’automoció robòtica o automatitzada.
Els he posat el següent cas, a propòsit d’un article en el periòdic EL PAÍS: Un home vell passeja la seua néta de dos anys per la vorera d’una carretera. La xiqueta se li’n fuig de sobte i creua la via, i tot seguit ho fa el seu avi per salvar-la. Un cotxe sense conductor hi arriba a una velocitat molt adequada, però calcula que no pot evitar una col·lisió i ha de decidir a quina de les dues persones atropella. L’alumnat s’ha apressat a dir-me que atropelle el vell, ja que ja ha viscut més. Llavors els he posat el cas que foren un nen de dos anys i un de sis, i ja no han sabut ben bé que respondre.
A partir d’ací, hem revisat les “Tres Lleis de la robòtica” d’Asimov, que especialment se centren en la llei principal i primera: Un robot no pot mai damnar un ésser humà, ni pot permetre que res ni ningú li cause dany. Crec que, a banda de l’ús militar de la robòtica, que els humans estem fent ja en l’actualitat (per exemple amb els drons de guerra i els robots militars), cap robot serà capaç de resoldre amb èxit un conflicte com el que hem plantejat, perquè tampoc ho podrà fer cap humà. És per això que considere aquestes lleis d'Asimov tan tremendament innocents.
A propòsit d’açò, alguns dels problemes que vaig tenir en el retard de la publicació de la novel·la se centraven en aquest aspecte, en el fet que els meus robots no seguiren les lleis d’Asimov. Per sort, vaig aconseguir publicar l’obra tal i com jo la volia, sense cap retoc ni concessió en aquestos aspectes. 

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada